Huisstijlhandboek Regio Hart van Brabant

Een eenduidige huisstijl draagt bij aan een zichtbaar en herkenbaar Regio Hart van Brabant. Dit huisstijlhandboek geeft de bouwstenen waarmee een ontwerper aan de slag kan gaan om naar eigen inzicht middelen te creëren.

Wel of niet de huisstijl gebruiken?

Als samenwerkende gemeenten in Midden-Brabant vormen we een gemeenschappelijke regeling (GR). Dit is een formele samenwerkingsvorm voor publieke organen. Alle activiteiten die voortkomen uit onze GR zijn het gevolg van afspraken tussen burgemeesters en wethouders van elf gemeenten. De raden van onze gemeenten besluiten hierover.

Alleen als middelen voortkomen uit activiteiten van onze GR mag de huisstijl van Regio Hart van Brabant worden toegepast. Bovendien communiceren we naar inwoners vanuit de lokale gemeentemerken en niet vanuit Regio Hart van Brabant.

Twijfel je over het gebruik van de huisstijl van Regio Hart van Brabant? Overleg dan even met de communicatieadviseur van het regiobureau.

Digitale toegankelijkheid

Steeds meer van onze middelen zijn digitaal. We hebben dan rekening te houden met digitale toegankelijkheid. Of het nu gaat om een website, infographic, sociale media, video of een PDF – in alle gevallen is het verplicht. De succescriteria van de WCAG 2.2 zijn dan ook verwerkt in onze huisstijl. Instrueer hier dus je vormgever op. Een voorbeeld van een dergelijk succescriterium is de contrastwaarde van tekstkleur op achtergrondkleur: gebruik het grijs alleen voor arcering en niet voor tekst.

Contact

Heb je vragen? Neem contact op met de communicatieadviseur van het regiobureau: Nikkie Vissers, via nikkievissers@regio-hartvanbrabant.nl of bel 06 - 1841 5187.

Logo

Gebruik bij voorkeur het logo met tagline. Als de tagline onleesbaar is, kan je uitwijken naar het logo zonder tagline. We hebben ook een logo voor samenwerkingsverbanden. Dit gebruik je wanneer Regio Hart van Brabant wel mede-afzender is, maar niet het hoofdmerk.
Tot slot hebben we een uitbreiding op de logoset voor jeugdhulp. Jeugdhulp speelt een prominente rol binnen de regionale samenwerking. De besluitvoering en uitvoering hiervan lopen via een aparte bestuurscommissie. Om dit visueel zichtbaar te maken, hebben we een extra element ontwikkeld, dat in combinatie met het hoofdlogo kan worden toegepast (nooit zonder het hoofdlogo).

Regio Hart van Brabant is een samenwerkingsverband van waaruit ook veel wordt samengewerkt met andere partners. Wanneer Regio Hart van Brabant hoofdafzender is, gebruik je het hoofdlogo. Maar als Regio Hart van Brabant mede-afzender is (partner) en een ander merk voert de huisstijl, dan hebben we een logo voor samenwerkingsverbanden. Enkele voorbeelden vind je hieronder uitgewerkt.

We hebben een logo in kleur en in wit. Houd bij de keuze tussen deze twee rekening met voldoende contrast ten opzichte van de achtergrondkleur (zie algemene opmerking over digitale toegankelijkheid).

Logo in kleur voor op een witte of lichte achtergrond.

Logo in wit voor op een donkere achtergrond.

Jeugdhulp speelt een prominente rol binnen de regionale samenwerking. De besluitvoering en uitvoering hiervan lopen via een aparte bestuurscommissie. Om dit visueel zichtbaar te maken, hebben we een extra element ontwikkeld, dat in combinatie met het hoofdlogo kan worden toegepast (nooit zonder het hoofdlogo). Onderaan dit huisstijlhandboek vind je enkele voorbeelden van de toepassing van dit element in combinatie met het hoofdlogo.

We hebben een element met roze (voorkeur) en met donkerblauw (alternatief). Houd bij de keuze tussen deze twee rekening met voldoende contrast ten opzichte van de achtergrondkleur (zie algemene opmerking over digitale toegankelijkheid).

Voorkeurslogo.

Alternatief logo.

Typografie

Arial Bold

Als alternatief te gebruiken voor de Overpass wanneer er alleen standaardlettertypes beschikbaar zijn.

Primaire kleuren

Bij het gebruik van kleur houd je rekening met (digitale) toegankelijkheid. De contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond moet tenminste 4,5:1 zijn. In deze pdf vind je voorbeelden van wat wel en wat niet kan.

Karakteristiek Blauw

Te gebruiken als tekstkleur en in volvlakken.

HEX: #003057
RGB: R 0 / G 48 / B 87

CMYK: C 100 / M 70 / Y 20 / K 50

Warm Roze

Te gebruiken als functionele kleur om teksten of elementen te accentueren.

HEX: #E5006D
RGB: R 229 / G 0 / B 109

CMYK: C 0 / M 100 / Y 20 / K 0

Brabants grijs

Te gebruiken als achtergrondkleur. Let op: niet te gebruiken als tekstkleur.

HEX: #DAE0E3
RGB: R 218 / G 224 / B 227

CMYK: C 5 / M 0 / Y 0 / K 15

Secundaire kleuren

Blauw
HEX: #0080c9
RGB: R 0 / G 128 / B 201
CMYK: C 100 / M 30 / Y 0 / K 0

Lichtblauw
HEX: #dfeaf8
RGB: R 223 / G 234 / B 248
CMYK: C 15 / M 5 / Y 0 / K 0

Groen
HEX: #00a870
RGB: R 0 / G 168 / B 112
CMYK: C 80 / M 0 / Y 70 / K 0

Lichtgroen
HEX: #e2eed9
RGB: R 226 / G 238 / B 217
CMYK: C 15 / M 0 / Y 20 / K 0

Geel
HEX: #fdc41f
RGB: R 253 / G 196 / B 31
CMYK: C 0 / M 25 / Y 90 / K 0

Lichtgeel
HEX: #fff1c4
RGB: R 255 / G 241 / B 196
CMYK: C 0 / M 5 / Y 30 / K 0

Bordeaux rood
HEX: #a00057
RGB: R 160 / G 0 / B 87
CMYK: C 0 / M 100 / Y 0 / K 40

Licht bordeaux rood
HEX: #fdefee
RGB: R 253 / G 239 / B 238
CMYK: C 0 / M 9 / Y 5 / K 0

Voorbeelden

Hier enkele voorbeelden van het toepassen van de huisstijl van Regio Hart van Brabant. Eronder vind je diverse elementen die je kunt gebruiken in je eigen middelen.

In vormgeving wordt de wiebervorm gebruikt als verbindend element. Titels worden uitgevoerd in een combinatie van Overpass Black en Light.

Indien mogelijk wordt de schuine vorm toegepast en komt een roze tint terug in de fotografie.

Het extra element voor jeugdhulp mag alleen in combinatie met het hoofdlogo worden toegepast. In onderstaande voorbeelden zijn het logo en element op gelijke hoogte uitgelijnd, waarbij de hoogte van het element voor jeugdhulp ongeveer 50% is van de hoogte van het hoofdlogo.

Als Regio Hart van Brabant mede-afzender is (partner) en een ander merk voert de huisstijl, dan hebben we een logo voor samenwerkingsverbanden.

Om e-mails af te sluiten met een handtekening zijn er twee varianten: met het hoofdlogo en met het samenwerkingslogo. De eerste is op te vragen bij het regiobureau via info@regio-hartvanbrabant.nl. De tweede is een toevoeging van het samenwerkingslogo aan een handtekening in een andere huisstijl. Daarvoor kan het logo hierboven worden gedownload.

Ook bij visitekaartjes komen de vaste elementen terug: de wieber, schuine randen en de landkaart.

Elementen

Verschillende standaardelementen kun je gebruiken in je middelen.

Om duidelijk te maken om welke regio het gaat, gebruiken we deze kaart. Afhankelijk van de doelgroep kan gekozen worden om Nederland of alleen Brabant te tonen.

De animatie hieronder is ook te vinden op YouTube. Je kunt de animatie onder andere gebruiken als bumper in video’s.

Hieronder enkele headers voor het gebruik bij sociale media en de favicon.

Bij de iconen van Regio Hart van Brabant is altijd een opening te vinden in het lijnenspel. Hieronder iconen die ontwikkeld zijn voor de website. Wanneer je nieuwe iconen ontwikkelt, houd je deze stijl aan.